Ζωηφόρος

Οι Αλεβί της Τουρκίας επιδιώκουν καλύτερη συμφωνία, του Γιουστίν Βέλα,

Οι Αλεβί της Τουρκίας

επιδιώκουν καλύτερη συμφωνία

του Γιουστίν Βέλα

για τους Southeast European Times στην Ιστανμπούλ

- "Κάνουν αναφορές σε άλλες θρησκείες [σε θρησκευτικά διδακτικά βιβλία], αλλά όχι στη δική μας", ανέφερε ο ντεντέ των Αλεβί Ζεϊνάλ Σαχάν.

Μια αντισυμβατική μορφή Ισλαμισμού θέτει τους Αλεβί της Τουρκίας σε έντονη διαφωνία με τον κυριαρχικό πληθυσμό των Σουνιτών της χώρας

***

Μιλώντας στους SETimes σε τζεμεβί, ή κοινοτικό κέντρο Αλεβί, που λειτουργεί στην περιοχή Καγκιθάνε της Ιστανμπούλ, ο ντεντέ (ιερέας) των Αλεβί Ζεϊνάλ Σαχάν ανέφερε ότι "Ο τρόπος με τον οποίο ερμηνεύουν οι Σουνίτες το Κοράνι είναι διαρθρωτικός. Ο τρόπος που τον ερμηνεύουμε εμείς είναι βαθύτερος".

Υποστηρίζοντας ότι ακολουθεί τη μορφή του Ισλαμισμού που εξασκούσαν μέλη της φρουράς του Προφήτη Μοχάμεντ προτού "απαγάγουν" άλλοι τη θρησκεία, ο Σαχάν ανέφερε ότι οι Αλεβί αντιμετώπισαν βίαιες διακρίσεις από την Οθωμανική Αυτοκρατορία οι οποίες συνεχίστηκαν και μετά την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας.

Ο Ισλαμισμός των Αλεβί διδάσκει την ισότητα μεταξύ των φύλων, επιτρέπει την κατανάλωση αλκοόλ και υποστηρίζει ότι ο Θεός είναι μέσα σε όλους.

Το Νοέμβρη, συγγενείς Αλεβί και αριστερών που έχασαν τη ζωή τους σε τρομερό επεισόδιο το 1978 στην πόλη Μαράς συγκεντρώθηκαν για να τιμήσουν την επέτειο από το θάνατό τους. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τουλάχιστον 111 άτομα σκοτώθηκαν σε σφαγή που διέπραξαν Σουνίτες Μουσουλμάνοι και ακροδεξιοί εξτρεμιστές. Οι Αλεβί υποστηρίζουν ότι ο πραγματικός αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος.

Στην αναμνηστική τελετή παρευρέθηκαν 500 Τούρκοι εθνικιστές διαδηλωτές οι οποίοι φώναζαν "Δεν υπάρχει έξοδος από την Μαράς" και άρχισαν να περπατούν προς τους Αλεβί προτού διαλυθούν από την αστυνομία με σπρέι πιπεριού, σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ.

"Οι Αλεβί στην Τουρκία έχουν δεχθεί διακρίσεις λόγω της ρατσιστικής και αιρετικής ιδρυτικής ιδεολογίας της Τουρκικής Δημοκρατίας", ανέφερε ο Φερμάνι Αλτούν, πρόεδρος του ιδρύματος Alevi Dunya Ehli-Beyt. "Όλοι οι θεσμοί έχουν βασιστεί στο σεχταρισμό των Σουνιτών, συμπεριλαμβανομένης της παιδείας και της πολιτικής".

Εκτιμάται ότι ο αριθμός Αλεβί είναι μεταξύ 15 και 20 εκατομμύρια στην Τουρκία, από το συνολικό πληθυσμό των περίπου 75 εκατομμυρίων. Σήμερα, οι Αλεβί ανησυχούν περισσότερο για την απόκτηση δίκαιου επιπέδου αναγνώρισης από την Τουρκική κυβέρνηση παρά για τις βιαιοπραγίες από το υπόλοιπο του πληθυσμού.

Ωστόσο, η πληθώρα διαφορετικών ομάδων Αλεβί δεν συμφωνεί για το σωστό τρόπο επίτευξης αυτού.

Κάποιες ομάδες απαιτούν από την κυβέρνηση να αναγνωρίσει τους Αλεβί ως επίσημη μειονοτική ομάδα. Άλλοι ότι η κυβέρνηση πρέπει απλά να αναγνωρίσει τον Αλεβισμό ως θρησκεία και να της δώσει την επαρκή προσοχή στις δημόσιες θρησκευτικές τάξεις.

"Κάνουν αναφορές σε άλλες θρησκείες [σε θρησκευτικά διδακτικά βιβλία], αλλά όχι στη δική μας", ανέφερε ο Σαχάν. "Εάν δείτε τον αριθμό ατόμων που είναι Αλεβί στην Τουρκία, τότε τα βιβλία ίσως πρέπει να αφορούν στο ένα τρίτο τους τούς Αλεβί".

Ο Αλτούν πιστεύει πως απαιτούνται περισσότερα "Η κατάσταση των Αλεβί στην Τουρκία είναι πλέον χειρότερη από τις μειονότητες", ανέφερε. "Οι μειονότητες είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας, ενώ οι Αλεβί τρίτης".

Ανέφερε ότι οι αναγνωρισμένες μειονότητες στην Τουρκία έχουν τις εγγυήσεις διεθνούς στήριξης, δικά τους σχολεία και την ικανότητα να λειτουργούν δικούς τους τόπους λατρείας. Ενώ οι οργανώσεις των Αλεβί έχουν ανεπίσημα δωμάτια προσευχής σε τζεμεβί ακόμα και ιδιωτικές οικίες, δεν επιτρέπεται να έχουν δικούς τους επίσημους τόπους λατρείας.

"Η κατηγοριοποίηση των [Αλεβί] ως μειονότητες, θα αποτελέσει ευκαιρία για όλους εμάς", ανέφερε ο Αλτούν.

Τόσο ο Αλτούν όσο και ο Σαχάν έχουν περιφρονήσει προσπάθειες του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) της Τουρκίας να καταπιαστεί με τις ανησυχίες των Αλεβί Ο Σαχάν ανέφερε ότι το λεγόμενο "άνοιγμα στους Αλεβί" του ΑΚΡ, το οποίο ξεκίνησε το 2007 μαζί με σειρά άλλων πρωτοβουλιών που αποσκοπούσαν σε διαδικασία περαιτέρω εκδημοκρατισμού της χώρας, δεν έλυσαν τα προβλήματα των Αλεβί.

Αντιθέτως, αναφέρουν, αποτέλεσε ανυπόστατη προσπάθεια για περαιτέρω ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ.

"Τα προβλήματα μπορούν να επιλυθούν στο κοινοβούλιο μέσα σε μια ώρα, αλλά δεν γίνεται αυτό", ανέφερε.

Η Σιμπέλ, 19 ετών, φοιτήτρια, μη φανατική Αλεβί, ανέφερε ότι δεν αισθανόταν άνετα να λέει στον κόσμο ότι είναι Αλεβί, αν και δεν έχει βιώσει ποτέ κάποια μορφή διάκρισης.

"Γνωρίζω τις διακρίσεις που γίνονταν στο παρελθόν", ανέφερε. "Ακόμα και αν δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες, οι παπούδες μας είχαν δεχθεί διακρίσεις. Είναι κάτι το ασυνείδητο για μένα".

Μεγαλύτερη ανησυχία της προκαλεί το μέλλον του πολιτισμού των Αλεβί στην Τουρκία.

"Γνωρίζω την ιστορία των Σουνιτών του Ισλαμισμού. Δεν γνωρίζω πολλά για το δικό μου πολιτισμό. Αυτό πρέπει να αλλάξει".

Πηγή: http://www.setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/el/

features/setimes/features/2011/01/04/feature-02

Και από: http://exagorefsis.blogspot.com/2011/01/blog-post_3582.html

Αγιολογιο

Αγιον Ορος

Αγιοι της Λεσβου

©2005-2016 Zoiforos.gr || Σχεδίαση - Ανάπτυξη Lweb.GR

Login or Register

Register

User Registration
or Cancel